Содержание
- 1 Иже во святых отца нашего Иакова, епископа Ростовскаго, чудотворца
- 2 Память преподобного отца нашего Иакова, епископа и исповедника
- 3 Святителя Исаии епископа, Ростовскаго чудотворца.
- 4 Святитель Исаия, епископ Ростовский
- 5 Святитель Ияков Ростовский
- 6 Святитель Иса ́ ия , епископ Ростовский
- 7 Молитвы преподобному Иакову, епископу Ростовскому, чудотворцу
Иже во святых отца нашего Иакова, епископа Ростовскаго, чудотворца
Тропа́рь, гла́с 4:
Избра́н от ю́ности Бо́гови бы́в, святи́телю Иа́кове, сего́ ра́ди архиере́йства са́ном почте́н, упа́сл еси́ лю́ди, я́же тебе́ Бо́гом вруче́нныя. Те́мже и по преставле́нии чуде́с дарова́ния от Бо́га прия́л еси́ исцеля́ти разли́чныя неду́ги. Моли́ о на́с, соверша́ющих честну́ю па́мять твою́, да тебе́ непреста́нно велича́ем.
Кано́н свята́го, гла́с 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Яко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Припев: Святителю отче Иакове, моли Бога о нас.
Боже́ственными заря́ми и свяще́нными светосия́нии при́сно мою́ ду́шу озари́, тво́й, иера́рше, пра́здник, о́тче, сла́вяща.
Всесве́тлую тя́ звезду́ мы́сленное показа́ Со́лнце, све́тлость твои́х доброде́телей просвети́ зе́млю, святи́телю Христо́в, му́дре Иа́кове.
Житие́ при́сно очище́но и чи́сто и скве́рне несме́шено яви́в, Христо́в свяще́н сосу́д, прему́дре, показа́лся еси́ на земли́, Иа́кове блаже́нне.
Богоро́дичен: Со Отце́м Сы́й Единоро́дный, земны́я обожи́в, Чи́стая, за мно́гия щедро́ты я́ко Бо́г Преблаги́й.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Сы́н дне́ све́та, ты́, святи́телю, труды́ твои́ми яви́лся еси́ и я́сно во све́тлостех ны́не святы́х сия́еши благода́тию.
Пропове́дая ны́не благочести́вно Тро́ицы Еди́но Божество́, многобо́жную ле́сть искорени́л еси́ от земли́, я́ко честны́й святи́тель и я́ко Сло́ва и́стинный служи́тель.
Пу́ть обличи́л еси́, му́дре, все́м прельще́нным нечести́ваго искуше́ния и приве́л еси́ к Сло́ву Пастыренача́льнику, я́ко па́стырь слове́сный и спаси́тельный.
Богоро́дичен: Приста́нище бу́ди ми́ и окормле́ние, бе́дствующу страстьми́ неосла́бно и погиба́ющу, приста́нище су́щи в мо́ри жите́йстем, еди́на Чи́стая Присноде́во.
Седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости.
Украша́яся прему́дростию ра́зума, горды́ню низложи́л еси́ плотски́я тя́гости и бы́л еси́ оби́тель Ду́ха Пресвята́го, непреме́нно простира́яся ра́зумом к Лю́бящему тя́. Те́м ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне, сирота́м и убо́гим утвержде́ние яви́лся еси́, Ангелов собесе́дник Иа́кове, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и́н седа́лен, гла́с 4. Подо́бен: Яви́лся еси́ дне́сь.
Правове́рно, преподо́бне, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́, ерети́ческия отгна́л еси́ пле́велы и в вы́шних се́лех водворя́ешися, преблаже́нне.
И ны́не, Богоро́дичен:
Яко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Предве́дый Бо́г, блаже́нне, твоея́ души́ красоту́ и ра́зума чистоту́, священнопропове́дника му́дра и учи́теля показа́ тя.
Ду́хом просвеще́н сы́й, су́щия во тме́ пре́лести просвеща́еши и креще́нием сы́ны дне́ соверша́еши, святи́телю преслову́щий.
От тмы́ звере́й изба́вил еси́ ста́до твое́, растерза́ти и́щущих и отступи́ти ве́ры непоро́чныя, святи́телем добро́то и па́стырем старе́йшинство.
Богоро́дичен: Разу́мно в купине́ Тя́ огнепа́льней Моисе́й ви́дев, я́вственно образу́ющей Бо́га, хотя́ща из Тебе́ роди́тися неизрече́нно, Богоро́дице Присноде́во.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Святи́тельскую твою́ оде́жду свя́щенную носи́в свяще́нно, нечести́выя просвети́л еси́, честны́й святи́телю, Еди́нство Несозда́нно в Тре́х Ли́цех, Иа́кове пре́мудре, пропове́дал еси́.
От у́ст во́лка мы́сленнаго восхи́тил еси́ лю́ди уче́нием, богогла́се, уста́ ерети́ческая веле́речивая, твои́ми богосло́вии загради́л еси́, о́тче.
Ме́рзский низложе́н бы́сть твои́ми свяще́нными словесы́ Маркиа́н, и изгна́н бы́сть ра́ди вся́каго безме́стия отрыга́яй скве́рны смра́дныя, Иа́кове пресла́вный.
Богоро́дичен: Зако́ны естества́ Пресу́щный Бо́г обновля́ет, Непоро́чная, из Твоея́ утро́бы ражда́ется, Еди́н усво́ив вся́ческая во́лею.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Возвы́шено смире́ние чистото́ю ума́ и любо́вь нелицеме́рну, ве́ру и наде́жду име́я и́стинну, Иа́кове всесла́вный, Тро́ицы яви́лся еси́ жили́ще.
Ны́не от созна́ния твоего́ Ду́хом, прему́дре, и́же по тебе́ благода́тию слове́сных ове́ц наста́вника приво́диши к же́ртвеннику, доброде́тели писа́нием облиста́ема.
Вельми́ украси́вшася Росто́вскаго свяще́ния, седа́лищу тя́ учи́т, прехва́льне, Ду́х Святы́й, и тебе́ па́стыря руко́ю святи́тельскою, Иа́кове, соверша́ет.
Богоро́дичен: Две́рь Богоблагода́тная, отве́рзши две́ри небе́сныя, две́ри све́та отве́рзи ми́, Влады́чице, и от вра́т сме́ртных свободи́ мя, Чи́стая.
Конда́к, гла́с 8:
Яко архиере́ев сопресто́льник и святи́телем изря́дный побо́рник бы́л еси́, святи́телю Иа́кове, непреста́нно сохраня́й оте́чество твое́, гра́д же и лю́ди, тебе́ ве́рою почита́ющия и честны́м моще́м твои́м покланя́ющияся, да велегла́сно тебе́ вопие́м: ра́дуйся, Иа́кове богому́дре.
Из чре́ва ма́терня освяще́ннаго святи́теля Госпо́дня хва́лит ны́не вся́ страна́ Росси́йская, преподо́бнаго Иа́кова, Росто́ву гра́ду утвержде́ние, благода́тныя да́ры прие́мшаго Боже́ственныя сла́вы, к нему́же притека́юще, вси́ ве́рою те́плою ра́ку моще́й его́ любе́зно целу́ем. Те́м и а́з, недосто́йный и гре́шный, наде́яся на моли́твы твоя́, святи́телю, я́же ко Влады́це и Пречи́стей Его́ Ма́тери, жела́ю, а́ки пси́ от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы госпо́дий свои́х, насыще́ние прия́ти, е́же в де́нь су́дный соде́янных мно́ю зо́л, моли́твами твои́ми, свя́те, проще́ние улучи́ти, да велегла́сно тебе́ вопию́: ра́дуйся, Иа́кове богому́дре.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла Ангел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Вразумля́л еси́ неразу́мныя, обраща́л еси́ прельще́нныя, совраща́ющияся же, о́тче, спа́сл еси́ и Бо́гу приве́л еси́ чи́сты, Тому́ пою́щия благоче́стно: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Украси́шася боже́ственнии твои́ по́двиги, воплоще́ние пропове́дающе неизрече́нным милосе́рдием Возсия́вшаго на́м, Ему́же вопие́м приле́жно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Облада́в страстьми́ теле́сными, поще́нием, сла́вне, необлада́емь жите́йскими напа́стьми яви́лся еси́. Ны́не пое́ши при́сно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Избавля́еши дре́вняго преступле́ния Рождество́м Твои́м, Пречи́стая, хва́лим Тя́, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во, и, пою́ще, вопие́м Ти́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, во дворе́х Бо́жиих и до́лжным сно́м преподо́бным усну́л еси́, при́сно же наслажде́ние пребоже́ственный гро́б тво́й и чу́до ви́дящим, Иа́кове пропове́дниче, показу́еши.
Бо́жие бо Сло́во суще́ственное, свяще́нно тя́ и святи́теля возставля́ет, пома́зающа лю́ди, священносвяти́телю и престо́льниче Росто́вский и свети́льниче вселе́нныя.
Вопло́щшагося Сло́ва богосло́вил еси́, многобезслове́сия бо лю́ди изба́вив, боже́ствен бы́л еси́ учени́к Возсия́вшаго, Иа́кове богогла́се.
Богоро́дичен: Священнонаучи́вся Твои́м та́йнам, проро́чески боже́ственный ли́к, Богоро́дице, издале́ча уви́дев и я́ко положи́в богопропове́дно боже́ственнаго пропове́дания Рождества́ Твоего́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни Ангельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
Яко све́т, я́ко све́щник, я́ко вели́кое со́лнце, я́ко мо́лния Христо́ве Це́ркви возсия́л еси́, и ве́рных ра́зумы просвети́л еси́, и в невече́рняя места́ всели́лся еси́, поя́ трисвяты́ми гла́сы Тро́ицу Несозда́нную.
Пло́тию ми́ра кроме́ бы́в, святи́телю, в прекра́сных чи́не обита́я, ро́да на́шего обогаща́еши творе́нием све́тлым. Те́мже па́мять твою́ ве́рою соверша́ем на земли́, Иа́кове прему́дре.
Земля́ те́ло твое́ блаже́нное скрыва́ет, я́ко исцеле́ния точа́щи ве́рным, не́бо же ду́х со избра́нными от ве́ка но́сит, Боже́ственными сия́нии озаре́н еси́ вои́стинну, я́ко всесла́вный.
Богоро́дичен: Гла́с арха́нгела Гаврии́ла прие́мши, вели́каго Сове́та, Чи́стая, Христа́ Емману́ила родила́ еси́, со Ангелы земны́я вся́ сочета́вшаго, еди́на вино́вна на́шего, Де́во, блаже́нства.
Свети́лен. Подо́бен: Ученико́м.
Чу́днаго и сла́внаго святи́теля Иа́кова вели́каго, прииди́те, пе́сньми боже́ственными и свяще́нными похва́лим, я́ко Росто́ву председа́льника и Ангельским чино́м сослуже́бника бы́вша.
Сла́ва, други́й свети́лен. Подо́бен: Посети́л ны́ е́сть.
Сла́вно кра́сится дне́сь светоза́рное торжество́, и́же во све́те сла́вы Бо́жия предстоя́, святи́телю, помяни́ на́с, хва́лящих твою́ па́мять.
И ны́не, Богоро́дичен:
С Бо́гом упова́ние на Тя́ возложи́хом, Пречи́стая, Иже из Тебе́ проше́дшему сраспина́емся Христу́, Твои́ми же к Нему́ моли́твами невреди́ми да́же до конца́ сохрани́.
Память преподобного отца нашего Иакова, епископа и исповедника
Память 21 марта
Сведения, которые мы имеем о святом Иакове Исповеднике, очень кратки и неполны.
Мы знаем только, что он, стремясь с самых юных лет к подвижнической жизни, принял монашеский сан и умерщвлял плоть свою постоянным постом и молитвою.
Святой Иаков весьма любил чтение книг Священного Писания, причем перед чтением очищал ум свой молитвою. Впоследствии он был возведен в сан епископа.
В царствование императора-иконоборца Константина Копронима 2065 святой Иаков был принуждаем к отречению от иконопочитания. Но он не покорился нечестивым, за что был подвергнут многим мучениям, – был изгоняем, заточаем, мучим голодом и жаждою, – перенес много и других разных мук, которые изобретали его мучители. Среди своих страданий он и предал свою святую душу Богу, ради Которого он и подвизался; от Него же он и принял Царство Небесное, радуясь вечно на небесах.
Константин Копроним, император византийский, царствовал с 741 г. по 776 г. Он был ревностнейшим иконоборцем. Его царствование было временем, когда иконоборство достигло своего наибольшего расцвета.
Святителя Исаии епископа, Ростовскаго чудотворца.
Тропа́рь, гла́с 8:
Правосла́вия наста́вниче, благоче́стия учи́телю и чистоты́, Росто́ву пресве́тлый свети́льниче, святи́телем богодохнове́нное удобре́ние, Иса́ие прему́дре, уче́нием бо твои́м вся́ Росси́йския концы́ просвети́л еси́ благода́тию духо́вною, святи́телю блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Кано́н свята́го, гла́с 4.
Пе́снь 1.
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Твоего́, Христе́, уго́дника, блаже́ннаго Иса́ию, пе́ти ми жела́ющу, моли́твами его́, я́ко Бо́г, осия́ние Всесвята́го Ду́ха да́руй ми́ и све́т прему́дрости Твоея́, да досто́йно воспою́ того́ чудеса́.
Прииди́те, ве́рнии, церко́внаго свети́льника, и столпа́ непоколеби́ма, и правосла́вия учи́теля, и благоче́стия пропове́дника, блаже́ннаго Иса́ию достохва́льными пе́сньми почти́м.
Яко святи́тель ве́рен и па́стырь и́стинный Росто́вския Це́ркве бы́в и слове́снаго ста́да Христо́ва, но́вых люде́й неле́стный учи́тель яви́лся еси́, блаже́нне Иса́ие, и́хже научи́л еси́ сла́вити Бо́жия вели́чия.
Богородичен: Мари́ю Чи́стую, прииди́те вси́, воспое́м, еди́ну, украси́вшую челове́чество и ро́ждшую Бо́га воплоще́нна, Де́ву же пребы́вшую неврежде́нну.
Пе́снь 3.
Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Глаго́лы боже́ственными, де́лы же и уче́нии пресла́вными по всему́ уподо́бися пресла́вным апо́столом и обтече́ всю́ Росси́йскую зе́млю, и́дольскую ле́сть попаля́я, просвеща́я же ве́рных сердца́ благода́тию.
От младе́нства Христа́ вожделе́в, кра́сная ми́ра сего́ вся́ уме́ты вмени́л еси́, по апо́столу, о́тче, вы́шних ища́, Христо́вою же благода́тию святи́тельства сподо́бился еси́ и Росто́ву па́стырь но́вым лю́дем посыла́ешися, и́хже и научи́л еси́ и на небесе́х венцы́ сла́вы восприя́л еси́.
Свята́го Ду́ха благода́тию и́дольское изоста́вшее нече́стие до конца́ потреби́л еси́ в Росси́йстей земли́, побо́рник вои́стинну правосла́вия яви́вся кре́пкий. Те́м просвети́л еси́ твои́ми уче́нии Росси́йския концы́.
Богородичен: Пое́м, Де́во Богома́ти, па́че естества́ рождество́ Твое́ и Твою́ нетле́нную чистоту́, и́бо в Тебе́ во еди́но сочета́ся де́вство и рождество́.
Седа́лен, гла́с 8.
От мирски́я молвы́ избежа́в, и Христо́во и́го восприи́м, и за́поведи соверши́в, па́стырь оби́тели быва́еши, пото́м же и на святи́тельском седа́лищи се́д, богоуго́дно пожи́л еси́ и, лю́ди правосла́вию научи́в, на небеса́ восте́кл еси́, у престо́ла Вседержи́теля со Ангелы предстоя́, святи́телю блаже́нне, моли́ся о рабе́х твои́х.
Сла́ва, и ны́не, Богородичен:
О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, Ангельский собо́р и челове́ческий ро́д, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало́, из Нея́же Бо́г воплоти́ся и Младе́нец бы́сть пре́жде ве́к сы́й Бо́г на́ш, ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, сла́ва Тебе́.
Пе́снь 4.
Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, при́иде Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Седя́ща во сла́ве Го́спода проро́к Иса́ия дре́вле узре́в и от серафи́ма клеща́ми у́гль прии́м, очи́стися. Ты́ же, святи́телю, всегда́ Го́сподеви предстои́ши со мно́жеством безпло́тных и, серафи́мом подо́бяся, я́коже клеща́ми, твои́ми рука́ми те́ло Христо́во прие́млеши и ве́рным подае́ши, непреста́нно вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Любо́вию Бо́жиею па́че огня́ распала́емь, о́тче, обходя́ гра́ды и ве́си в Росто́встей и Су́ждальстей о́бласти, и́дольская ка́пища разоря́я, це́ркви же созида́я, лю́ди научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пресла́вный и чу́дный Лео́нтий, я́ко благоцвету́щь са́д, насади́ Росто́вския лю́ди, просвети́в и́х святы́м креще́нием. Ты́ же, блаже́нне, до конца́ си́х напои́л еси́ твои́м уче́нием и ко Христу́, я́ко зре́л пло́д, прине́сл еси́, с весе́лием вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богородичен: От ма́терних пеле́н чи́сто житие́ име́л еси́, блаже́нне, и сего́ ра́ди Пречи́стыя Богоро́дицы изря́дный служи́тель бы́в, Сию́ возвели́чил еси́ в Росси́йских страна́х и научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Пречи́стая.
Пе́снь 5.
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Удивля́ется святи́тель, кня́зь же и вси́ лю́дие ско́рому твоему́ прише́ствию ко освяще́нию Пречи́стыя це́ркве: Ангелом бо зва́н бы́л еси́ и о́блаком носи́мь, я́коже дре́вле апо́столи, на успе́ние Бо́жия Ма́тере. Те́мже тя́ все́м воспева́ющим ми́р подава́еши.
Удиви́шася Ангельстии чи́нове пресла́вному твоему́ житию́, ка́ко в бре́ннем телеси́ безпло́тнаго врага́ победи́л еси́, блаже́нне, и, возду́шными те́мными князьми́ не удержа́н бы́в, престо́ла Христо́ва дости́гл еси́ к превы́шним си́лам, и отту́ду ми́р на́м подава́еши.
Видео (кликните для воспроизведения). |
Удивля́ются христоимени́тии лю́дие, егда́ обрето́ша пречестно́е твое́ те́ло, е́же мно́гими ле́ты земле́ю покрове́но, и яви́ся, я́коже златоза́рное со́лнце, чуде́с лучи́ испуща́я и просвеща́я ве́рных сердца́, и воспева́ющим Го́сподеви ми́р подава́еши.
Богородичен: Умилосе́рдися, Влады́чице, на непотре́бныя Твоя́ рабы́ и не преда́ждь на́с в ру́це пога́ных гре́х ра́ди на́ших, но моли́тв на́ших не пре́зри, во Твою́ це́рковь притека́ющим и вопию́щим Ти́, ми́р подаю́щи.
Пе́снь 6.
Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Боже́ственною благода́тию укрепля́емь, апо́столом ревни́тель бы́в, Росси́йския вся́ концы́ научи́л еси́ благоче́стию и вся́ нечести́вая уче́ния до конца́ потреби́л еси́. Те́мже твою́ па́мять све́тло пра́зднуем.
Гро́б честна́го твоего́ телесе́ иногда́ в небреже́нии бы́сть, и от святи́теля, тво́й престо́л держа́щаго и к тебе́ любо́вь показу́юща, отту́ду прено́сится, я́вственно ны́не полага́ется, источа́ющий исцеле́ния все́м.
Иже всегда́ к ра́це моще́й твои́х приступа́юще, любе́зно ту́ целу́ем и от души́ вопие́м ти́: святи́телю блаже́нне Иса́ие, моли́ся приле́жно за гра́д и лю́ди, и ско́рбь на́шу в ра́дость претвори́, и грехо́в проще́ние испроси́.
Богородичен: Притеце́м, ве́рнии, в це́рковь Бо́жия Ма́тере и, ве́рно моля́щеся, возопие́м Ей: поми́луй, Влады́чице, Твое́ достоя́ние и от вра́г изба́ви уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами.
Конда́к, гла́с 3.
Яко гро́м, возгреме́л еси́ боже́ственными твои́ми уче́нии в Росси́йстей земли́ и яви́лся еси́ свети́льник пресве́тел, осия́я све́том богоразу́мия, Иса́ие блаже́нне. Те́мже вопие́м ти́: Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Прииди́те, богоизбра́ннии христоимени́тии собо́ри, похва́лим ны́не и пе́сньми почти́м светоно́сную па́мять пречу́днаго отца́, блаже́ннаго Иса́ии, апо́столом ра́внаго, благоче́стия пропове́дника, наста́вника же и учи́теля Росси́йскому язы́ку: яви́ бо ся, я́ко свети́льник незаходи́мый, во тме́ су́щим неве́дения, и все́х возводя́ к боже́ственней высоте́, и на па́житех зако́на живоно́снаго те́х упасе́, и исцеле́ний луча́ми все́х просвеща́я. Те́мже мо́лим тя́ ны́не: облиста́й в сердца́ ра́б твои́х незаходи́мый све́т ра́зума, Христо́в уго́дниче, и моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Не слу́жат ктому́ Росси́йстии сы́нове тме́ пре́лести, но тобо́ю, о́тче, и́стинный богоразу́мия све́т позна́ша и, непреста́нно ра́дующеся, ны́не Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пра́зднует Це́рковь че́стно твое́ преставле́ние: житие́ бо благоче́стно на земли́ соверши́л еси́, чу́дне, и пло́д стори́чествующий Влады́це твоему́ прине́сл еси́, и от Него́ прия́л еси́ венцы́ сла́вы неизрече́нныя, непреста́нно вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Иже во искуше́ниих и ско́рбех су́щии, к ра́це моще́й твои́х притека́юще, прие́млют честна́я исцеле́ния от я́же в тебе́ Боже́ственныя благода́ти и непреста́нно Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богородичен: Укрепи́, Влады́чице, сла́вящаго Тя́Импера́тора на проти́вныя враги́, я́ко Дави́да на Голиа́фа, да, веселя́щеся, вопие́м Ти́: ра́дуйся, покро́ве святы́й и Засту́пнице гра́ду на́шему.
Пе́снь 8.
Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Блаже́нную жи́знь пожи́л еси́ в житии́ сы́й, и со святи́тельскими ли́ки у престо́ла Христо́ва, ра́дуяся, предстои́ши, боже́ственное насле́див наслажде́ние, и непреста́нно вопие́ши: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Боже́ственнаго Ду́ха благода́ть име́я в души́ твое́й, блаже́нне Иса́ие, обте́кл еси́ Росси́йскую зе́млю, я́ко мо́лния, разсева́я Бо́жие сло́во во все́х страна́х, просвеща́я все́х и науча́я: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Слове́сныя плоды́ Го́сподеви принося́, Иса́ие прему́дре, озари́л еси́ твое́й па́стве све́т богоразу́мия, и нечести́вая уста́ загради́л еси́ пра́щею богодохнове́нных слове́с твои́х, и я́сно все́м пропове́дал еси́: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Богородичен: На благодея́ние челове́ком Сло́во воплоти́тся изво́ли, де́вства бо врата́ про́йде я́ко Госпо́дь и Богоро́дицу показа́. Те́м зове́м: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмос: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Кто́ мо́жет, блаже́нне, по достоя́нию тя́ восхвали́ти? Исцеле́ния бо неоску́дно подава́еши приходя́щим к тебе́ с ве́рою и непреста́нно вопию́щим: изба́ви, святи́телю, от вся́ких искуше́ний и до конца́ неврежде́нных на́с соблюди́.
Окрест стоя́ще ра́ки моще́й твои́х, с любо́вию ту́, припа́дающе, целу́ем и ве́рно ти́ вопие́м, блаже́нне: поми́луй святи́теля, престо́л тво́й ны́не украша́ющаго, и до конца́ его́ сохрани́ невреди́ма; сопроти́вныя побе́ды да́руй и на враги́ одоле́ние.
Приими́ хвалу́ от ра́б недосто́йных, святи́телю Иса́ие, и жития́ сего́ непостоя́нную пучи́ну да́руй на́м немяте́жно прейти́, и моли́тву о на́с к Бо́гу сотвори́, че́стно почита́ющих твою́ па́мять, и одержа́щих зо́л и жду́щих на́с изба́ви, да во ве́ки тебе́ велича́ем.
Богородичен: Прииди́те, христоимени́тии лю́дие, в честну́ю це́рковь Бо́жия Ма́тере и, покло́ншеся пречу́дному Ея́ о́бразу и ру́це возде́вше, от се́рдца возопие́м: поми́луй на́с, Богоро́дице, недосто́йных ра́б Твои́х, и гра́д на́ш, в не́мже вели́кое Твое́ и многосла́вное и́мя велича́ется, от все́х злы́х свободи́, уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами, да во ве́ки Тебе́ велича́ем, Чи́стая.
Святитель Исаия, епископ Ростовский
День памяти: 15/28 мая
Святитель Исаия родился недалеко от Киева в семье благочестивых родителей и был воспитан в православной вере. В юные годы он оставил суетность мира и пришел в Киево-Печерский монастырь, где был пострижен преподобным Феодосием в монашество. Испытывая горячую любовь к Спасителю, молодой инок жил в строгих и суровых подвигах поста и молитвы. При этом он был кроток, смиренен, послушлив, нестяжателен, братолюбив, воздержанием и терпением умерщвлял плотские страсти. И благодаря добродетелям мудрости, духовного мужества и целомудрия, помня слова древнего старца: «Крепость в человеке зависит не от природы человека, которая подвержена переменам, но от решительного намерения, укрепленного помощью Божией», он постоянно духом возносился к горнему Иерусалиму.
В одной стихире прекрасно выражен дух служения св. Исаии: «Что тя наречем, святителю? Ангела, яко безплотен на земли пожил еси, апостола, яко научил еси благоверию российския концы, мученика же, яко Христа ради до смерти подвизался еси, обращая люди от тьмы нечестия и приводя их на пажить богоразумия».
Утешением святителя Исаии было участие в его служении великого князя Владимира Мономаха. На средства великого князя был построен в Ростове Великом собор в честь Успения Пресвятой Богородицы, в котором была поставлена чудотворная икона, написанная преподобным Алипием Киево-Печерским (память 17/30 августа). Святитель Христов Исаия с любовью относился к бедным, нищим и всем нуждавшимся. Господь прославлял Своего угодника, совершая через него многие знамения и чудеса.
Не более года после того пас свою паству Ростовскую святитель Исаия. Он скончался в мире в лето от Рождества Христова 1090, месяца мая 15 дня, после тринадцатилетнего епископства, посреди плача народного. И те же Ангелы, которые переносили его для освящения Печерской церкви, перенесли его душу в самые небеса в вечность.
В 1164 году святой благоверный князь Андрей Боголюбский заложил в Ростове Великом новый каменный храм, вместо пострадавшего от пожара в 1160 году деревянного. При раскопке фундамента под южной стеной были обретены мощи святителя Исаии. Говорит древнее предание и летопись: «Нашли гроб блаженного Исаии, открыв его, увидели одежду и тело святителя нетленными и прославили Бога, Который благоволил прославить угодника Своего не только в жизни, но и по смерти; сколько лет прошло, а одежда и тело блаженного остались неприкосновенными для тления». Мощи святителя поставили тогда в церкви св. Иоанна, и так как каменный храм едва был окончен, как обрушился, то они перенесены в собор уже в 1231 году и положены с правой стороны в притворе.
Мощи св. Исаии в первый раз были обретены вместе с мощами св. Леонтия 23 мая 1164 года. И с того же времени, как видно из жития прп. Феодосия, «и тамо чтут его со святыми», народ чтил св. Исаию за святого.
Но с течением многих лет утратилась память о чудесах его, так что даже никогда не возжигали светильника над его гробом, никогда не приходил священник с фимиамом покадить над ним, ибо самый притвор всегда был заключен. Не подобало однако столь великому светильнику оставаться под спудом. По рукописному житию, «архиепископ соборной церкви, видя, что образ св. Исаии все почитают и поклоняются ему, а гроб его (в притворе собора) в небрежении, созывает 17 мая священников и касается чудоносного гроба пречудного отца — переносит его оттуда в 1474 году и полагает в новом гробе с честью, близ южных дверей, где и ныне он подает исцеление». Первым архиепископом Ростова был в 1390 году Феодор. И церковное почитание св. Исаии началось с 1474 года, со времени перенесения мощей в храм; к тому же времени относится и первое письменное изложение его жития. В 1722 году они были переложены в серебряную гробницу.
В «Иконописном подлиннике» приводится описание внешнего облика святого: «Иже во святых отец наш Исаия епископ, Ростовский чудотворец, подобием рус, брада аки Власиева, от ушей пошире, ризы святительския, саккос празеленый и омофор, на главе клобук белый, в руках Евангелие».
Тропарь святителя Исаии, епископа Ростовского, чудотворца
Православия наставниче,/ благочестия учителю и чистоты,/ Ростову пресветлый светильниче,/ святителем Богодохновенное удобрение,/ Исаие премудре,/ учением бо твоим вся Российския концы просветил еси благодатию духовною,/ святителю блаженне,/ моли Христа Бога, да спасет души наша.
Ин тропарь святителя Исаии, епископа Ростовского, чудотворца
В иноцех святыя лавры Печерския/ благоискусен показавыйся/ и во архиерейстем сане добр пастырь/ своему стаду, Боголюбезне Исаие, бывый,/ моли о нас Пастыреначальника Христа Бога/ да помилует и спасет души наша.
Кондак святителя Исаии, епископа Ростовского, чудотворца
Яко гром, возгремел еси Божественными твоими учении в Российстей земли/ и явился еси светильник пресветел,/ осияя светом Богоразумия, Исаие блаженне./ Темже вопием тй:/ Христа Бога моли непрестанно о всех нас.
Ин кондак святителя Исаии, епископа Ростовского, чудотворца
Своего епископска сана тезоименство храня,/ сирых, вдовиц и всех, зле страждущих,/ сам собою посещал еси любезне/ и, милостынею довольне тех ущедряя, яко отец,/ сподобился еси Ангелы на освящение церкве Печерския, святителю Исаие,/ принесен быти чудне,/ с нимиже молися Господеви о душах наших.
Святитель Ияков Ростовский
10 декабря (27 ноября ст. ст.) Церковь чтит память иже во святых отца нашего Иякова, епископа Ростовского, чудотворца.
Сведения о жизни святителя Иякова, Ростовского чудотворца
Тем не менее краткий рассказ о святителе ростовском Иякове, основывающийся даже на позднем «Житии» (мы будем использовать т.н. «Жития святых на русском языке, изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрия Ростовского» второго издания Московской Синодальной типографии, 1905), был бы уместен.
Служба ростовскому святителю практически не упоминает (если не считать общих фраз о милосердии к страждущим) очень яркий и, по-видимому, решающий эпизод в служении Иякова на епископской кафедре. Упоминает об этом эпизоде именно «Житие», составленное, как мы говорили, в XVIII в. Расскажем об этом эпизоде.
Блаженный архиерей пострадал от граждан Ростова и князя ростовского за то, что проявил милосердие и спас грешника от смертного приговора по гражданскому суду. И в этом подвиг его подобен подвигу преподобного Варлама Хутынского (память 6/19 ноября). А было это так.
Отметим, что в любой форме эта история укладывается в парадигму, явленную еще в Ветхом Завете: спасающийся от смертной казни преступник может прибежать к Жертвеннику Божию и схватиться за «рог олтарев» (см., напр., 3 Царств, 2:28); правда, избежать смертного осуждения убийца сможет только в том случае, если докажет, что убийство он совершил без злого умысла, случайно (см. Исх. 21:14). Византийское право унаследовало из Ветхого Завета эту практику. В случае с Ияковом Ростовским мы имеем, несомненно, христианское осмысление и развитие, углубление древнего Закона: спасенная от казни жена-грешница, по всей видимости, преступление свое совершила вовсе не нечаянно, а намеренно, под стать героям романов и дневников гениального Достоевского; и она же, в ужасе от содеянного, либо сама прибежала к «предстоящему Жертвеннику» (что нам кажется маловероятным), либо «предстоящий Жертвеннику», движимый Духом Освятившего Жертвенник, бежит к ней, зная о беде, в которой оказалась душа грешницы, бежит, воскриляя по ветру ризы, как Отец из Притчи о Блудном… Да и неважно, кто к кому «бежит» в этой «релятивистскими формулами» описуемой вселенной, важно, что «расстояние между объектами стремится к — и в пределе равно — нулю».
Ростовчане, однако, восприняв известие о том, что злодейка «убежала» справедливого возмездия, вознегодовали: кровь убиенных злой женой, выходит дело, не отмщена и продолжает вопиять к Богу о воздаянии; и виной этой несправедливости, этому беззаконию — Яшка-бискуп!
Покрывающий беззаконие — часть его с беззаконниками, к беззаконным причтен да будет таковый! Не место волку со агнцами, достоин изгнания губитель! — такое решение принимает «благочестивый Ростов» — князь, боляры, посадники, смерды, — чем еще раз подтверждает версию ряда историков о том, что не только Новгород, но и вся древняя Русь в той или иной мере была не только княжеской, но и общинной, вечевой и что тенденции к централизации и выстраиванию жесткой вертикали власти разовьются только в Московской Руси и будут вызваны, скорее, необходимостью, чем природой и менталитетом русских.
Ияков Ростовский, по суду народа, лишен кафедры, Богу тако извольшу. Значит, Милость Его и Промысл таковы — слава Богу за всё!
Ростов собрался у большой воды, солнцу взошедшу. Жены плакали, мужи кланялись, дети бежали вдоль берега: «и мы хотим по воде ходить!». Будете, чадца, будете, вся возможна суть верующему. Веруйте токмо.
Возле церкви архангела Михаила, когда-то построенной еще святым Леонтием, вышел Ияков на берег и построил в полста саженях хижину для себя.
…Время спустя к Иякову в скит стали приходить христиане, ищущие молитвы и трезвения, желанием желающие угодить Богу. Вместе они соорудили келии, построили и соборную церковь — во имя Зачатия святой Анны, егда зачат Богородицу. Так начал свое существование Зачатьевский монастырь.
Иаковская церковь и Зачатьевский соборе Спасо-Яковлева монастыря. Ростов Великий
Управив братию, наставив их в любви ко Господу, святой Ияков препоручил их в Руку Божию и, причастившись Пречистых Христовых Таин и благословив братию, почил в Бозе, как считают, в 1392 году, 27 ноября.
Мощи святого Иякова Ростовского почивают под спудом в Зачатьевском соборе Ияковлева монастыря до сего дня.
Часовня над источником в Спасо-Яковлевском монастыре. Связывается местным преданием с именем свт. Иякова (Ростов, 1996 г.)
Тропарь, кондак и канон святителю Иякову, Ростовскому чудотворцу
Тропарь, глас 4:
Избран от юности Богови быв, святителю Иякове. Сего ради архиерейства саном почтен бысть, упасл еси люди, тебе Богом врученныя. Темже и по преставлении чудесем дарования от Бога приял еси, исцеляти различныя недуги. Моли о нас совершающих честную память твою, да тебе непрестанно величаем.
Кондак, глас 8:
Яко архиереом сопрестольник и святителем изрядныи поборник был еси, святителю Иякове, непрестанно сохраняй отечество свое, град же и люди иже тебе верою почитаюих и честным мощем твоим кланяющихся, да велегласно тебе вопием, радуися Иякове Богомудре.
Библиотека Русской веры
Канон святителю Иякову Ростовскому →
Иконография святителя Иякова, Ростовского чудотворца
По всей видимости, об иконографии святого Иякова Ростовского, как о явлении в христианском русском искусстве, можно говорить, рассматривая ее начиная с середины XVI века — времени московских соборов, царствования Ивана Грозного и святительства митрополита Макария.
Строгановский иконописный лицевой подлинник. 27 ноября (фрагмент). Русь. Конец XVI — начало XVII в. «Ростовские святые» (фрагмент). Шитая пелена. Сольвычегодск. 1650-1660-е гг. 39 х 30. Вклад Г.Д. Строганова в нижегородский Преображенский собор. С 1924 г. В Нижегородском ГИАМЗ
Самые ранние из известных изображений святого ростовского епископа — это, как правило, выносные иконы-таблетки, датируемые серединой — второй половиной XVI века, на которых святитель изображен в составе избранных святых, часто в группе с другими ростовскими святыми. Известна икона конца XVI — нач. XVII в., т.н. Боголюбская, по типу знаменитой Боголюбской иконы XII века; на иконе перед Богородицею, стоящей в рост и держащей свиток с молитвой: «Г-ди и I-се Х-е С-не и Б-же мой услыш м-литву», с протянутыми в молитве руками изображены ростовские святые, среди них — епископ Ияков.
Богоматерь «Боголюбская» с припадающими Ростовскими святыми. Икона. Русь. XVII в. Этой иконой встретили свт. Димитрия Ростовского. Собрание Ростовского музея
Из фресковых изображений святителя Иякова Ростовского наиболее ранним из сохранившихся является изображение святого на северо-восточном столпе внутри собора Спасо-Преображенского монастыря в Ярославле (1563 г.). Ростовский епископ изображен с двоеперстным благословением десницы, а шуйца его держит Евангелие. Позже распространение получает образ святителя с руками, простертыми в молении.
Святитель Ияков Ростовский. Роспись северо-восточного столпа Спасо-Преображенского собора. Ярославль. 1563 г.
Иконописные подлинники, изданные начиная с XVII века, указывают такие особенности образа святителя: чаще на главе Иякова изображается митра в форме, напоминающей княжескую шапку; реже — белый клобук; борода размером примерно как у Иоанна Богослова. С двоеперстием Иаков в «новой» иконографии больше не изображался; однако обличением неправды этой иконографии, равно как и вышеупомянутой «фантазии» авторов «Жития» на тему «двуперстников» как верных последователей ариан и иконоборцев, навсегда останется древняя фреска у алтаря ярославского Спасо-Преображенского собора, где святой ростовский епископ изображен с православным благословением — со сложенной в двоеперстие десницей.
Избранные святые в молении перед Владимирской иконой Богоматери. Музей «Ростовский Кремль». Первая четверть XIX в. Святитель Иаков, преподобный Авраамий и блаженный Исидор Твердислов Ростовские. Савин Истома. Конец XVI — начало XVII вв. Ярославский историко-архитектурный и художественный музей заповедник, Ярославль Святитель Ияков Ростовский. Современная икона
Святитель Иса ́ ия , епископ Ростовский
Дни памяти
5 июня – Собор Ростово-Ярославских святых
Житие
Краткое житие святителя Исаии, епископа Ростовского
Родился под Киевом, в молодости принял постриг в Киево-Печерском монастыре при преподобном Феодосии († 1074 г.; память 3/16 мая). В 1065 г. за добродетельную жизнь по желанию великого князя Изяслава был поставлен игуменом Дмитриевского монастыря. В 1078 г. св. Исаия был рукоположен во епископа города Ростова, где тогда еще много было язычников. Ревностно трудился святитель, насаждая православие среди жителей своей обширной епархии, построил в Ростове собор в честь Успения Пресвятой Богородицы.
Господь прославил Своего угодника, совершая через него знамения и чудотворения: в 1089 г. «облаком носимый, якоже древле апостолы», Исаия присутствовал при освящении «небеси подобной» церкви Успения Богоматери в Киево-Печерском монастыре. Скончался 15 мая 1090 г. Нетленные мощи святителя были обретены в 1164 г.
Полное житие святителя Исаии, епископа Ростовского
Святитель Исаия родился недалеко от Киева в семье благочестивых родителей и был воспитан в православной вере. В юные годы он оставил суетность мира и пришел в Киево-Печерский монастырь, где был пострижен преподобным Феодосием в монашество. Испытывая горячую любовь к Спасителю, молодой инок жил в строгих и суровых подвигах поста и молитвы. При этом он был кроток, смиренен, послушлив, нестяжателен, братолюбив, воздержанием и терпением умерщвлял плотские страсти. И благодаря добродетелям мудрости, духовного мужества и целомудрия, помня слова древнего старца: «Крепость в человеке зависит не от природы человека, которая подвержена переменам, но от решительного намерения, укрепленного помощью Божией», он постоянно духом возносился к горнему Иерусалиму.
В одной стихире прекрасно выражен дух служения св. Исаии: «Что тя наречем, святителю? Ангела, яко безплотен на земли пожил еси, апостола, яко научил еси благоверию российския концы, мученика же, яко Христа ради до смерти подвизался еси, обращая люди от тьмы нечестия и приводя их на пажить богоразумия».
Утешением святителя Исаии было участие в его служении великого князя Владимира Мономаха. На средства великого князя был построен в Ростове Великом собор в честь Успения Пресвятой Богородицы, в котором была поставлена чудотворная икона, написанная преподобным Алипием Киево-Печерским (память 17/30 августа). Святитель Христов Исаия с любовью относился к бедным, нищим и всем нуждавшимся. Господь прославлял Своего угодника, совершая через него многие знамения и чудеса.
Не более года после того пас свою паству Ростовскую святитель Исаия. Он скончался в мире в лето от Рождества Христова 1090, месяца мая 15 дня, после тринадцатилетнего епископства, посреди плача народного. И те же Ангелы, которые переносили его для освящения Печерской церкви, перенесли его душу в самые небеса в вечность.
В 1164 году святой благоверный князь Андрей Боголюбский заложил в Ростове Великом новый каменный храм вместо пострадавшего от пожара в 1160 году деревянного. При раскопке фундамента под южной стеной были обретены мощи святителя Исаии. Говорит древнее предание и летопись: «Нашли гроб блаженного Исаии, открыв его, увидели одежду и тело святителя нетленными и прославили Бога, Который благоволил прославить угодника Своего не только в жизни, но и по смерти; сколько лет прошло, а одежда и тело блаженного остались неприкосновенными для тления». Мощи святителя поставили тогда в церкви св. Иоанна, и так как каменный храм едва был окончен, как обрушился, то они перенесены в собор уже в 1231 году и положены с правой стороны в притворе.
Мощи св. Исаии в первый раз были обретены вместе с мощами св. Леонтия 23 мая 1164 года. И с того же времени, как видно из жития прп. Феодосия, «и тамо чтут его со святыми», народ чтил св. Исаию за святого.
Но с течением многих лет утратилась память о чудесах его, так что даже никогда не возжигали светильника над его гробом, никогда не приходил священник с фимиамом покадить над ним, ибо самый притвор всегда был заключен. Не подобало, однако, столь великому светильнику оставаться под спудом. По рукописному житию, «архиепископ соборной церкви, видя, что образ св. Исаии все почитают и поклоняются ему, а гроб его (в притворе собора) в небрежении, созывает 17 мая священников и касается чудоносного гроба пречудного отца – переносит его оттуда в 1474 году и полагает в новом гробе с честью, близ южных дверей, где и ныне он подает исцеление». Первым архиепископом Ростова был в 1390 году Феодор. И церковное почитание св. Исаии началось с 1474 года, со времени перенесения мощей в храм; к тому же времени относится и первое письменное изложение его жития. В 1722 году они были переложены в серебряную гробницу.
25 апреля 1920 года по постановлению X Ростовского уездного съезда советов, несмотря на протесты верующих, мощи св. Исаии вместе с мощами святителей Игнатия и Димитрия (Савича (Туптало)), прп. Авраамия Ростовского и прп. Евфросинии Полоцкой без облачений были выставлены в центре Успенского собора. Через неделю раки с мощами святых вернулись на свои места. Впоследствии мощи святителя находились в деревянной раке в закрытом Успенском соборе. В конце 80-х годов XX в. часть мощей была перевезена в Троице-Сергиеву лавру, часть передана Ярославскому и Ростовскому архиепископу Платону (Удовенко). В настоящее время честная глава св. Исаии хранится в Серапионовой палатке в лавре, а часть мощей почивает в ростовском Успенском соборе, в ковчеге, переданном 5 июня 1999 г. из епархиального управления Ярославским и Ростовским архиепископом Михеем (Хархаровым).
В «Иконописном подлиннике» приводится описание внешнего облика святого: «Иже во святых отец наш Исаия епископ, Ростовский чудотворец, подобием рус, брада аки Власиева, от ушей пошире, ризы святительския, саккос празеленый и омофор, на главе клобук белый, в руках Евангелие».
Молитвы преподобному Иакову, епископу Ростовскому, чудотворцу
Молитва первая
О, пречудне и преблаженне отче, святителю Христов Иакове! С верою и любовию к тебе припадающе, молим тя: огради нас святыми твоими молитвами от всякия беды, скорби и болезни, и от всякаго праведно движимаго на нас гнева Божия. Испроси нам тихое и безмятежное житие, во всяком благочестии и чистоте, и помози нам спасение улучити и царствия небеснаго достигнути. Ей, угодниче Божий и заступниче наш! Не презри усерднаго моления сего нашего, но призри на ны милостивно и умоли о нас всещедраго человеколюбца Бога, да не погибнем люте в беззакониих наших, но да сподобимся с тобою и всеми святыми славити и воспевати всесвятое имя его, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Видео (кликните для воспроизведения). |
Молитва вторая
О святителю Христов Иакове, усердно молим тя: огради нас, раб Божиих (имена), святыми твоими молитвами от всякия беды, скорби и болезни и от всякаго гнева Божия, праведно на ны движимаго; испроси нам тихое и безмятежное житие, во всяком благочестии и чистоте; помози нам спасение получити и Царствия Небеснаго достигнути. Ей, угодниче Божий! Не презри усерднаго моления сего нашего и умоли о нас Всещедраго Человеколюбца Бога, да не погибнем люте со беззаконии нашими, но да сподобимся с тобою и со всеми святыми славити и воспевати всесвятое имя Его во веки веков.
Верю в Бога и собираю молитвы со всех уголков сети.